Neurowetenschapper, Psycholoog, Docent (Universiteit & Yoga), Bestuurder (nationale denktank)
Esther van Duin
Op dit moment is ze therapeut (CGT, ACT, MBSR) binnen GGZ en medisch psychologische afdelingen, University Lecturer in de Psychologie&Neurowetenschap, bestuurslid van stichting de Nationale Denktank en als zelfstandige bij MindLife.nl / www.Care4minds.org. Zie voor meer info: linkedin.
Academisch
Op 8 november 1987 is Esther geboren in Amersfoort en heeft na het afronden van de Montessori basisschool ’t Ronde in Leusden, haar vwo-diploma behaald aan het Nieuwe Eemlandcollege in Amersfoort. In 2005 startte ze haar academische opleiding met een Bachelor Psychobiologie aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) en in 2012 rondde ze de interdisciplinaire research master Brain and Cognitive Sciences (UvA) af (cum laude). Tijdens haar opleidingen deed ze als stagiair en onderzoeksassistent onder andere onderzoek naar de neurobiologische mechanismen van dyslexie, de (genetische) risicofactoren voor schizofrenie in een patiëntenpopulatie uit Tanzania, de neurobiologische factoren geassocieerd met ADHD, de hersenanatomische factoren van het Asperger syndroom en cannabis gebruik bij psychose (zie hier haar wetenschappelijke publicaties). Haar promotieonderzoek (zie hier haar proefschrift) heeft ze verricht aan de afdeling psychologie & psychiatrie van de Universiteit Maastricht in combinatie met de afdeling psychiatrie- en de afdeling nucleaire geneeskunde van het AMC Amsterdam. Ze heeft hier onderzoek gedaan naar de neurobiologische factoren van psychiatrische stoornissen, stress en het geluks-systeem in het brein met een focus op het genetische 22q11 deletie syndroom en psychose. Een gedeelte van haar onderzoek heeft ze uitgevoerd aan de RWTH Universiteit Aachen (Duitsland) en de afdeling nucleaire geneeskunde van de KU Leuven (België). Ze heeft veel samengewerkt met het internationale 22q11 “Brain and Behavior Consortium”, de afdeling psychiatrie van de KU Leuven (België) en de afdeling kinderpsychiatrie van het Wilhelmina kinderziekenhuis UMC Utrecht. Los van haar promotieonderzoek ontving ze een beurs als visiting scientist samen met een medisch antropoloog, filosoof en neurobioloog voor een verblijf (2017) bij stichting Brocher (Geneve, Zwitserland) voor het uitvoeren van een interdisciplinair onderzoek naar “verantwoord labelen in de psychiatrie”.
Naast haar wetenschappelijke carrière heeft Esther zich ook altijd beziggehouden met onderwijs, psychologie en maatschappij.
Maatschappelijk
Maatschappelijk heeft ze zich ingezet als deelnemer van de Nationale DenkTank (2012) en van De Balie STUDIO (2018-2019). Daarnaast was ze actief in verschillende werkgroepen/besturen en organiseerde ze evenementen rondom maatschappelijke thema’s als onderwijs, duurzaamheid, wetenschap en filosofie.
Psychologie/Psychiatrie
Vanuit haar psychologische interesse volgende ze de opleiding tot Accaptance and Commitment (ACT) therapeut (2013), ze rondde haar 200-uurige Hatha yoga-docenten opleiding (2018) af en de basis opleiding tot Mindfulness trainer (mindfulness based stress reduction)(2019). Daarnaast heeft ze de Master in de Klinische Psychologie (Universiteit Utrecht) behaald (cum laude - 2020), waarbij ze heeft meedraait in de psychiatrie bij het Vroege Interventie Psychose (VIP) team. Bij het VIP team wordt gewerkt aan de mentale gezondheid van jongvolwassenen met een psychose in een multidisciplinair team van psychiaters, verpleegkundige, jobcoaches en psychologen. Ze heeft aanvullende ervaring opgedaan als psycholoog bij (grote) GGZ instellingen en ziekenhuizen. Zie voor meer info: linkedin.
Onderwijs
In het onderwijs is ze begonnen als vestigingsmanager bij bijlesbureau StudentsPlus (2007-2008), heeft jaren gewerkt als onderwijsassistent, coördinator en docent bij de UvA (2008-2014) en deed onderzoek naar de toepassing van neurowetenschap in het (lager, middelbaar en hoger) onderwijs bij Educatieve Neurowetenschappen (LEARN!-VU 2013-2014). Daarnaast heeft ze jaren gewerkt als onderwijs panellid bij de Koninklijke Nederlandse Academie voor de Wetenschap (KNAW) en Nederlans-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO) (2012-2015). Tijdens haar promotieonderzoek heeft ze in veel verschillende vakken onderwijs gegeven aan de Universiteit van Maastricht en behaalde ze haar Basis Kwalificatie Onderwijs (BKO).
Samenwerkingen
CARE4Minds: In november 2018 is CARE4Minds opgericht. Dit is een internationale samenwerking tussen de Nederlandse psycholoog Sasja Duijff PhD, de Australische klinisch psycholoog Linda Campbell, PhD en mijzelf. Voor meer info zie www.CARE4Minds.org
Project CrossOver/ Impact Hub Amsterdam: Als trainer&coach heb ik hier persoonlijke ontwikkel trajecten voor (MBO geschoolde) vakmensen begeleidt. Voor meer info zie: www.projectcrossover.nl
CultureBuilders: Als trainer&coach begeleidde ik persoonlijke ontwikkel trajecten in bedrijven. Voor meer info zie: www.culturebuilders.co